Det arbejder Mørke IF Floorball – Dark Devils for:
- At udbrede kendskabet til sporten.
- At markere byen Mørke med et anderledes idrætstilbud.
- At fastholde en udvikling af afdelingen.
- At fastholde en sund klubkultur – med god stemning og respekt for hinanden.

Historien om Mørke IF Floorball – Dark Devils
De fleste kender til floorballspillet og synes om det. De ved måske bare ikke, at det hedder floorball, når de i gymnastiksalen med en stav i hånden har slået til den lille, hullede bold i den tro, at de spillede hockey …

Med udgangspunkt i det, at de fleste kender til spillet og synes, at det er sjovt, tog en lille gruppe – Ole Hansen, Jacob Skjerning, Peer Pedersen og Knud Enevoldsen – i foråret 2010 initiativ til at etablere en floorballafdeling under Mørke IF.
Med hjælp fra en erfaren floorballspiller fra en af de etablerede klubber, Jakob Skjerning, ÅFS, fik gruppen hurtigt stablet et tilbud på benene. Fra en nedlagt floorballklub i Svendborg kunne vi låne de specielle floorballbander og mål, og Dansk Floorball Union stillede et stavsæt til rådighed. Efter et åbent hus-arrangement, hvor spillere fra ÅFS viste, hvad floorball er, gik træningen i gang. Jakob Skjerning tog sig af træningen af børneholdene, og de voksne motionister kom under kyndig træning af en anden erfaren floorballspiller, Rebecca Sørensen.

Børneholdet – U13 – kom forrygende fra start med lutter sejre i de to første stævner, som holdet deltog i, og i MIF’s pokalskab står den pokal, som holdet fik med sig hjem fra et stævne i Karup – floorballafdelingens første pokal. De voksne var lidt langsommere til at komme i gang, men tog hurtigt ved lære og markerede sig i de kommende sæsoner ved stævner over hele Jylland. Holdet fik i løbet af sæson 2 efter en række lige opgør mod mere erfarne 2. og 3. divisionshold opbygget en sådan rutine, at det i sæsonen 2012-13 indgik i danmarksturneringen, hvor det har spillet siden.

I løbet af sæson 1 og 2 blev det økonomiske fundament sikret. Sparekassen Kronjylland og vognmand Per Jacobsen sponserede to spillersæt, og med støtte fra bl.a. Syddjurs Kommune, Mørke Sparekasses Fond og Nordea-fonden blev det muligt at investere i egne floorballbander, mål, stavsæt, målmandsudstyr og andet udstyr, som er nødvendigt.

For at sikre en fortsat udvikling af floorballafdelingen sendte afdelingen i efteråret 2011 en gruppe af spillere på to trænerkurser. Især et weekendlangt kursus i Halmstad i floorballens hjemland, Sverige, gav udbytte for de seks trænere, som deltog. Senere samme år deltog fem spillere ligeledes i et dommerkursus, så holdet nu også kunne stille med dommere til diverse stævner.

Floorball har mange lighedspunkter med ishockey. Derfor skulle Mørke IF Floorball naturligvis også have et fancy navn. I de første måneder hørte floorballafdelingen under gymnastikafdelingen, men i forbindelse med, at afdelingen i foråret 2011 blev selvstændig, blev der udskrevet en navnekonkurrence, som endte med, at vi nu hedder Dark Devils, når vi er ude at spille. En af floorballafdelingens venner, Torben Kristensen, Hornslet, tegnede derpå det logo, som siden har prydet det tøj, som klubben anskaffer sig.

Klubben udvikler sig løbende og rummede ved udgangen af sæson 2016/17 omkring 100 medlemmer i alderen 4-50+. Der er mulighed for både at deltage i turneringer eller blot deltage i spillet for motionens skyld.
Hold i dag

Følg med